Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 19 december 2014

Met punten

Vanmorgen in de Prefectuur van Colmar eindelijk de papierwinkel afgehandeld voor Jans nieuwe rijbewijs. Het werd dan ook een "aardig" dossiertje van volgende documenten die we de voorbije maanden verzamelden en invulden:
- déclaration de vol de la police en Espagne (portefeuille volé à Tarragona, le 18 août 2014)
- déclaration de vol confirmé par la police à Mulhouse
- attestation du permis de conduire de la Belgique
- facture services des eaux (comme justificatif de domicile)
- copie du passeport international
- deux photos d'identité
- 25 euros en timbres fiscaux
- cerfa document n°14879*01
- cerfa document n°14948*01

De administratieve rompslomp die je als buitenlander dient af te handelen is dus nog nét iets groter dan normaal... Sowieso loop je hier in de dagelijkse praktijk helaas vaak tegen onnodige bureaucratie aan. (Daarin verschilt Frankrijk dus niet zo veel van België.)

Soit. Over enkele weken verwachten we het nieuwe rijbewijs via de post. Een Frans rijbewijs nu, met punten! Want daar is geen ontkomen meer aan. Manlief kan dus binnenkort bij iedere (kleine) overtreding in het verkeer punten verliezen...

Voor de kerstvakantie zijn we ondertussen 'super contents' met de rapporten van de kids. Die telden veel goede punten! Punten die ons als ouders vertrouwen schenken en die hen ook niet meer afgenomen kunnen worden :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten