Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

donderdag 29 oktober 2015

Altijd


"Voor haar vader en mij is ze er. Altijd." Dat schreef Roos Schlikker onlangs in een column over haar dochter die dit jaar zeven zou zijn geworden... "Maar ze werd op dezelfde dag geboren als waarop ze stierf."

Het woordje "altijd" blijft in mijn hoofd hangen. De herkenning is groot, de opluchting enorm. Want dat ook mijn eigen kleine dochter voor mij aanwezig blijft, durf ik vaak niet meer hardop uitspreken. (Het is ook niet iets wat je zomaar even zegt tijdens een gezellig avondje uit.)

Vier jaar later voelt het echter nog steeds als gisteren dat we afscheid van haar namen in een kleine verloskamer in Mulhouse. En misschien blijft ze wel zo aanwezig omdat ze buiten de tijd staat? Omdat die éne dag met haar in het ziekenhuis een heel mensenleven meegaat? Ons mensenleven dus, dat van haar mama en papa.

Maar wat niet echt bestaan heeft, daar zwijgen we best over? Het leven gaat door, weet je wel. (En welke herinneringen vallen er ook te delen?)

En toch...

Ze is er inderdaad altijd.

1 opmerking: