Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 4 augustus 2020

Rood-groen-oranje

Heen en terug naar Allschwil, net over de Frans-Zwitserse grens... Barbara en Hans kwamen langs, twee sportieve westvlamingen die België reeds geruime tijd achter zich lieten ('eind vorige eeuw al,' zouden onze tieners zeggen, om zo de lange tijd nog meer te benadrukken) en die we vorige zomer leerden kennen op het trouwfeest van de Vlaamse vriendin uit Basel.
 
Sinds de lente laat Barbara zich nu wekelijks testen op het Corona-virus. Zwitserse Gründlichkeit die het werk haar aanbiedt en die ze niet afslaat. Verder lijkt Zwitserland vooral te rekenen op het 'gezond verstand' van haar bevolking: de strenge Franse lockdownmaatregelen hebben ze er nooit gekend en die kleine Belgische bubbels kennen ze er nu ook niet. Het toont hoe relatief de aanpak van ieder land afzonderlijk blijft (en hoe we daar zelf ook graag nuchter naar willen blijven kijken).
 
Dat de Zwitserse kantons Wallis en Vaud als reisbestemming intussen van 'rood' onmiddellijk terug 'groen' kleurden, mag dan een goede zaak zijn voor de vakantiesector, ons toont het vooral de jammerlijke ongeloofwaardigheid van de Belgische autoriteiten.

Nu België ons Franse departement Haut-Rhin sinds kort 'oranje' heeft ingekleurd, staat ieder Vlaams bezoek hier voor ons ook weer op de helling. Want met oranje zijn we niets, het is slechts goed voor het fluohesje van Hans en het nieuwe verlichte achterspatbord van Barbara's koersfiets: Zwitserse Gründlichkeit voor de 'aller-retour Allschwil' vandaag. Fijn bezoek!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten