Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

donderdag 1 april 2021

Negende toespraak

De Britse variant van het coronavirus, 'une épidemie dans l'épidemie', vraagt om een nieuw kader. De Franse regering wil het geen nieuwe 'confinement' noemen, maar de maatregelen voor de komende vier weken zijn er niet minder streng om. De boodschap blijft dezelfde: 's'enfermer et limiter les contacts'.

Wat we concreet onthouden uit de negende toespraak van president Macron:
- de avondklok (van 19u 's avonds tot 6u 's ochtends) blijft van kracht
- verplaatsingen kunnen binnen een straal van 10 km rond de woonplaats, zelfs zonder attest deze keer, en voor verdere, dringende verplaatsingen (omwille van werk, medische redenen,...) heb je een attest nodig
- kappers, rijscholen, boekhandels, bloemenwinkels, tuincentra en doe-het-zelf-zaken blijven open, maar alle kledingzaken en schoonheidssalons worden gesloten (zoals ook alle bars, restaurants, bioscopen en theaters gesloten blijven)
- alle 12 miljoen Franse leerlingen hebben nu gelijktijdig lentevakantie van 10 tot 25 april
- de basisscholen heropenen hun deuren op 26 april, de secundaire scholen op 3 mei, de universiteiten mogen de komende periode wel 1 lesdag per week op de campus blijven aanbieden

'Vive la République, vive la France,' eindigde Macron weer naar goede gewoonte. Het was zijn negende toespraak sinds vorige lente en in 24 minuten tijd werd de maand april nu voor alle Franse landgenoten duidelijk vastgelegd.

'Het land dubbel op slot,' kopte de krant L'Alsace 's anderendaags en vermeed zo ook op papier het woord 'confinement'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten