Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zaterdag 27 maart 2021

Les yeux sourient malgré tout

Sinds november 2020 is in Frankrijk het mondmasker op school verplicht vanaf het eerste leerjaar. Juf Odile staat in Mulhouse voor zo'n klas gemaskerde zevenjarigen die deze winter/lente opvallend minder hoesten, minder verkoudheden hebben en minder buikgriep oplopen. Regelmatig de handen wassen en een masker dragen, blijken efficiënt te zijn.

Evenzeer trekken de elastieken aan de (kleine) oren en het masker zorgt ook voor mist, huidirritaties en moeilijkheden met ademhalen. Dat ze de gezichten van hun vriendjes niet goed kunnen zien, vinden ze misschien nog wel het meest vervelend. 'Maar hun ogen glimlachen ondanks alles,' zegt juf Odile.

Het aantal besmettingen blijft echter ook in Frankrijk alarmerend stijgen en het is bang afwachten of de scholen kunnen openblijven. Dat de besmettingen van jongeren vooral buiten de schoolpoort lijken te gebeuren, maakt het alvast frustrerend om het onderwijs in de klas terug te moeten opgeven.

'Bas les masques' is helaas nog niet voor binnenkort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten