Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

maandag 29 augustus 2022

Commémoration

Een herdenking van wat nooit 
vergeten mag worden,
met een plechtige ceremonie,
ingeleid door onze burgemeester,
en alles speciaal opgeluisterd
met enkele typische Elzasser details.
Indrukwekkende getuigenis van 
de vader van onze burgemeester,
Henri Hagenbach (°1926),
die gedwongen geïntegreerd werd 
in de Waffen SS in april 1944.
Het werd een mooie herdenking
 opgedeeld in verschillende fases,
die in zijn totaliteit anderhalf uur zou duren,
met tot slot het leggen van kransen,
door enkele Malgré-nous en oudgedienden van WO II,
die je ook letterlijk op handen zou willen dragen.
Als laatste eerbetoon weerklonk 'La Marseillaise',
oprecht en krachtig meegezongen door alle aanwezigen.
Tot het echt tijd werd om af te ronden,
en alle brandweerlieden opgelucht 
hun warme helmen konden afzetten.
Ook de leden van de fanfare keken uit naar 
de verfrissende 'pot de l'amitié'
die nadien aan alle aanwezigen werd aangeboden. 
De tentoonstelling was ook zeer de moeite waard,
vooral ook omdat je er gesprekken kon hebben 
met enkele overlevenden,
die nog uit de eerste hand kunnen getuigen,
over wat nooit vergeten mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten