Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

donderdag 15 september 2011

Anders

Eind augustus, een warme dag op ons terras: "Is het nu anders, je verdriet?" Een goede vriend stelde me deze vraag zonder omwegen. Een omvattend antwoord geven, was iets moeilijker. Maar zijn directe vraag en oprechte interesse apprecieerde ik wel. Ondertussen het boek "Tonio" gelezen van A.F.Th. van der Heijden, een bekende Nederlandse auteur die schrijft over het verlies van zijn zoon bij een verkeersongeval op de Eerste Pinksterdag van 2010. Een pijnlijk mooi boek over zoeken naar zin en betekenis. En over hoe alles plots anders wordt onder dezelfde zon... Héél stil werd ik ervan. Wat maken we ons vaak druk over banale zaken.

4 opmerkingen:

  1. Verbazend dat je stil kan worden van zwarte letters op een witte achtergrond. Of het nu een boek is of jouw tekstje.
    Er stil van worden, alhoewel alles rond je eigenlijk al stil was.
    Verbazingwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve An, intussen al veel gedacht, al veel gewild (bv de trein nemen en je eens opzoeken), en je ook al hard gemist.
    Het omgekeerde zal ook al heel waar geweest zijn. Je zal zelf al heel vaak gewenst hebben dat je je gedachten even stil kon zetten, dat je de trein kon nemen om bv bij familie of een goede vriendin eens uit te huilen, stil te worden - of juist heel onnozel- en het missen zal soms niet te harden zijn geweest.
    En toch: intussen is Frankrijk steeds meer jullie thuis, en het is heerlijk lezen hoe die kinderen van jou heel gewoon die dingen doen die ze ook hier zouden doen.
    Bedankt voor dat deurtje waardoor we in je leven en je hoofd mogen binnenpiepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven, An. Waarschijnlijk denk je ook veel aan dat andere "anders". Ik bedoel dan "anders, als het niet gebeurd was", dan zou ik nu dit en dat aan het doen zijn. In het "nu" leven zoals het is en niet anders, dat is niet altijd eenvoudig. Veel goede moed ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Idd, een sterfgeval van een -sorry dat ik het even zo objectiveer- bloedverwant die je innig lief hebt en bij je hoort, of die nu 1m88 (Jan?) of 1m28 (Britt?) is of 23 cm is (Ster), het zet het leven 'leven' in een heel ander persepctief. Onvermijdelijk. Toch vind ik dat je het heel menselijk en goed doorsparteld hoor.

    BeantwoordenVerwijderen