Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

maandag 7 december 2015

Regionale verkiezingen

Als citoyens non-français mogen we onze stem uitbrengen bij de élections municipales en de élections des représentants français au parlement européen, maar voor de regionale verkiezingen kunnen we hier vooralsnog niet gaan stemmen.

Jammer wel, want het Front National behaalde gisteren 36,06% van de stemmen in onze regio Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine (fusie sinds 2014, nu ook wel Grand Est genoemd). We hadden graag wat tegenwicht geboden...

En nee, ik geloof niet dat je als enkeling veel kan veranderen. Maar als iedereen thuisblijft (in Frankrijk bestaat slechts stemrecht, geen stemplicht) en alleen "de extremisten" reageren, krijg je dus een enthousiaste Marine Le Pen op je beeldscherm te zien.

Hopen maar dat de Fransen aanstaande zondag wat "meer gematigd" zullen stemmen, want dat verwacht men toch au second tour.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten