Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

woensdag 17 november 2021

BXL


Onbekend is onbemind. Dat denk ik altijd over Brussel, dat ik de stad onvoldoende ken. Mijn oude hoofdstad verdorie. 'Hier kende ik mijn eerste lief, mijn eerste droom, eerste verdriet,' zing ik wel enthousiast mee met Johan Verminnen. Die nostalgie kan ik gemakkelijk delen, al is mijn eerste herinnering geen jeugdliefde, maar wel de kerststal op de Grote Markt, want daar namen mijn ouders me als kind mee naartoe. 

Dat ook Angèle van Brussel houdt, herhaalt ze nu vaak in een sexy videoclip en zodoende beslist meer trendy dan Verminnen in 1976. Geen idee wat de stad zelf ervan vindt. Die ondergaat alles. De maanden, de jaren en de eeuwen. De inwoners en de passanten. In straten en op pleinen. Iedereen zoekt er zijn eigen weg...

Zo ook mijn zus en ik afgelopen vrijdag. Om er samen te shoppen en vervolgens even uit te rusten in het hippe Jat' Café. Bij boekhandel Belgique Loisirs liet ik nog een flyer van mijn Franse boek achter. Je weet maar nooit. Op de terugweg straalde station Brussel-Centraal haar oude, grijze vertrouwdheid uit. Er schuilt soms geruststelling in zaken die niet veranderen. Dan kom je toch weer thuis in een stad die je nog altijd onvoldoende kent.

1 opmerking:

  1. Brussel bezoeken is lang geleden,Expo, Heizel ,Piste met vader,met de scouts heel het centrum afgeschuimd, maar nu is het al lang geleden , ik voel er mij niet meer thuis.Het is nochtans een schone stad en met de grote Boerenbetoging nog de dood kortbij gezien,Het schijnt de grootste lobbystad ter wereld te zijn,Hugo

    BeantwoordenVerwijderen