Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

woensdag 15 april 2020

Week 6

Dat president Macron de Franse lockdown nu meteen met een maand verlengde, werd hier bij ons thuis best wel goed onthaald. (Iedere twee weken een nieuwe verlenging zou ons meer onnozel maken! Ja, nóg meer onnozel ;-))
 
Aangekomen in week 6 met de kids samen thuis, blijft de uitdaging wel groot om er 'het beste van te maken'.
 
En zit er eigenlijk enige evolutie in al die dagen waarop we nu vooral toertjes rond onszelf lijken te draaien??
 
Een tussentijdse stand van zaken:
 
1. Manlief lijkt nog altijd voor een 'callcenter' te werken en blijft telefonisch non-stop in contact met zijn collega's vanuit onze logeerkamer, keuken én tuin.
 
2. Britt heeft eindelijk terug inkt voor haar nieuwe printer (nog altijd niet via de post, maar wel via de werfleider van onze bijbouw: merci beaucoup, monsieur Bitonti!) en ze blijft lekkere desserten maken. Samen met Thomas jogt ze ook regelmatig in een straal van 1 km rond ons huis. Knap!!
 
3. De mannen in huis fietsen afwisselend op de rollen in de garage, maar een (norse) buurman belde ook al om onze garagepoort te sluiten wegens te veel geluidshinder op zijn terras: het blijft dus fietsen tussen vier muren, zonder enig uitzicht op wat blauwe buitenlucht...

4. Het zonnige lenteweer houdt aan en staat in schril contrast  met de vele slachtoffers die Covid-19 al maakte. Macrons 'oorlogstaal' heeft gelukkig wel plaatsgemaakt voor toekomsttaal met meer perspectief en we kijken graag uit naar de minder strenge maatregelen vanaf 11 mei.
 
5. De online-lessen van ons trio zullen na de paasvakantie worden voortgezet en 'iedere gewone lesdag op school' heeft écht nog nooit zo aanlokkelijk geleken, dat zegt zelfs de jongste zoon al geruime tijd!
 
6. De meestgestelde vraag in huis luidt nog steeds 'wat eten we straks?' en ik kijk uit naar de eerste avond ZONDER potten en pannen waarop we weer eens sushi kunnen afhalen, graag een hele week lang dan ;-)
 
7. De bestelde Nespresso-capsules lieten 2 weken op zich wachten en we bestelden bij de thuislevering meteen een nieuwe lading 'zwart goud' om ook de komende weken zeker niet zonder te vallen. ('What else?' zou ook Clooney zeggen.)
 
8. Netflix hebben we nog altijd niet en het laatste seizoen van 'This is Us' steekt intussen in de dvd-speler: misschien kunnen we daarna zelf het Vlaamse/Franse script schrijven voor 'Dit zijn wij/C'est nous!'
 
9. Met z'n allen samen thuis, blijft iedere lees- en schrijftijd echter beperkt. De vertaling van mijn boek is wel gestart en ik vind het doodeng om mijn gedachten nu ook in het Frans te lezen ;-)
 
10. Hij wilde geen fuif en de achttiende verjaardag van Thomas zullen we nu sowieso thuis zo origineel mogelijk proberen in te vullen. Op de meestgestelde vraag weet ik wel het antwoord al: die zelfgemaakte lasagne komt helemaal in orde!

Maar eerst dus netjes week 7, 8 en 9 afwerken...

Met weinig tot geen evolutie thuis ;-)

Maar hopelijk wel veel goede evolutie in iedere berichtgeving omtrent de Corona-crisis!

En tot nader order?

'Restez chez vous et prenez soin de vous.'

X

1 opmerking:

  1. Wat heeft een mens nodig om een wekenlange quarantaine door te komen? Nespresso, printerinkt, zelfgemaakte lasagna, een telefoon, internetverbinding en rollen om op te fietsen ...
    Goede moed daar in Richwiller !

    BeantwoordenVerwijderen