Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

donderdag 21 mei 2020

Journée de solidarité

In de zomer van 2003 kostte de hittegolf in Frankrijk aan circa 15.000 mensen het leven, voornamelijk oudere mensen. De toenmalige eerste minister besliste vervolgens een 'journée de solidarité' te creëren om projecten voor ouderen en mindervaliden te financieren. Het opzet is om als werknemer tijdens een bepaalde verlofdag (uitgezonderd 1 mei) onbetaald te werken en als werkgever zo financieel bij te dragen aan deze projecten. Sinds de oprichting in 2004 heeft deze solidariteitsdag al meer dan 31 miljard euro opgebracht.
 
En zodoende kwamen twee plakkers op deze Hemelvaartsdag, tijdens hun 'journée de solidarité', nu ook de isolatie in onze bijbouw plaatsen...
 
Dat de wereld intussen nood heeft aan meerdere solidariteitsdagen, zeker nu met het corona-virus, beaamden beide plakkers graag. 'Maar dan zouden we eigenlijk geen enkele verlofdag meer over houden,' klonk het meteen erg nuchter en ze bedankten me nog voor de frisdrank.
 
Ik knikte en glimlachte maar schaapachtig, ieder hoopgevend antwoord van mijn kant helaas ook schuldig blijvend.

2 opmerkingen: