Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zaterdag 23 juni 2012

Beijing

En zo heb ik Beijing ervaren:

1. veel toeristen in de Verboden Stad, officieel het Paleismuseum geheten: een prachtig voorbeeld van de keizerlijke bouwkunst met veel aandacht voor symboliek in architectonische details

2. op het uitgestrekte Tian'an Menplein wachten op het strijken van de nationale vlag bij zonsondergang, met het portret van Mao op de achtergrond

3. met lokale gids Cindy naar de Minggraven en aandachtig luisteren naar haar verhalen over de Chinese keizerlijke grafarchitectuur: zeer boeiend!!!

4. een bezoek aan een Jade-werkplaats en me laten overhalen om een "Dragon-Phoenix ball" te kopen - deze bal zou koppels "love and harmony" brengen, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is ;-)

5. de Chinese Muur beklimmen tot toren 13, even genieten van het schitterende panoramische uitzicht en dan bezweet en met pijn in de knieën/kuiten terug naar beneden - maar we haalden de plaatselijke top!

6. vanop een brug de moderne architectuur van het "vogelnest" bewonderen, het knappe stadion gebouwd voor de Olympische Spelen in 2008

7. een bezoek aan het theehuis "Doctor Tea" en dure (eigenlijk veel te dure!) thee kopen om het lichaam te zuiveren en van alle kwaaltjes te genezen: voor die prijs mag het dus echt wel werken...

8. een vlugge verplaatsing met de ondergrondse metro: zéér proper en goed georganiseerd, qua drukte ook "goed te doen" omdat het zaterdag was

Beijing samenvatten in 1 zin? Een historisch belangrijke stad met al het nieuwe weldoordacht en goed geïntegreerd. Ook een stad die continu in evolutie is... Wat mij betreft terecht de hoofdstad van China!

Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. Klinkt echt goed! Als Manlief nog eens in die richting gaat, ga ik proberen mee te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen