Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zondag 27 mei 2018

Fête des Mères

Omdat ze haar dochters vandaag niet zag, ging ik bij mijn BFF vanochtend een lief kaartje in de bus steken... En daarna speelde ik taxi voor een andere mama, bracht ik Brigitte dus naar de luchthaven... (Wier vlucht evengoed geannuleerd werd, al is dat weer een ander verhaal.) Op Moederdag vond ik dit wel een prima invulling van mijn zondag.
 
Maar de jonge moeder op het reclamepaneel langs de weg geloofde ik niet. Ze zag er hip uit, en klaar om naar een fuif te gaan. Ze leek me niet naar een pediater te rijden, of zich te haasten naar de supermarkt omdat de frigo weer eens leeg is. Ik zag geen jonge kinderen die haar 's nachts wakker hielden en zeker geen pubers die haar de eerste 'grijze haren' bezorgden...

'Don't stop moving,' zongen David Guetta en Sia intussen in mijn autoradio en ik draaide de volumeknop wat verder open, kreeg zin in die fuif waar de jonge reclamemoeder wél vertrekkensklaar voor stond.
 
Het moederschap. In hoeverre heeft het me veranderd? Welke betekenis gaf ik het ook, meteen bij de geboorte van onze kinderen en de jaren nadien?  Hoeveel tijd en hoeveel ruimte krijgt de kroost hier bij ons thuis? (En welke tijd en ruimte palmt ze soms gewoon helemaal in?) Die drie tieners vormen mijn grootste geluk, al zijn ze tevens mijn zwakste plek. 'Raak aan hen en je raakt aan mij,' weet je wel.

En wat met Ster? Haar geboorte heeft me beslist het meest veranderd. Want samen met dat doodstille meisje kwam er een leegte die open blijft... En dat verlies geef je geen 'plekje', dat draag je gewoon met je mee. Ik kan dus niet om mijn kleine dochter heen, wil ook niet om haar heen.

Geen idee echter hoe een reclamepaneel voor Moederdag dat ooit kan weergeven...

Met een stevige kus aan alle vrouwen die hun kind(eren) moeten missen of die geen mama zijn, om welke reden ook. Ik draag ze op deze Franse Moederdag een extra warm hart toe. X

4 opmerkingen:

  1. Voor sommige vrouwen is moederdag helemaal geen feest, maar een dag van verdriet.
    Jouw blog helpt misschien om te weten dat ze daarin niet alleen zijn, zelfs al toont alle reclame alleen blije mama's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje An, Het raakt zo helemaal het echte leven of je nu wél of niet moeder bent, gewild of ongewild.
    Reclamepanelen die het echte leven durven tonen, zal het ooit bestaan ? Het zou nochtans mooi zijn... echt mooi én rakend. Liefs, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje van jouw hand, An, hart-en-ziel mama van 4 kinderen

    BeantwoordenVerwijderen