Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

maandag 19 november 2018

Gilets jaunes


Terwijl president Macron op staatsbezoek is in België, gaan de blokkades in Frankrijk op verschillende plaatsen gewoon door. Het is dus zeker niet gedaan. Vanmiddag reed ik mezelf ook vast op een druk rond punt vlak bij huis. Het werd m.a.w. traag aanschuiven, kalm blijven en hopen dat ik zonder problemen doorgelaten werd.  Want alle verkeer mocht slechts in kleine groepjes en stapvoets verder rijden... Langs brandende paletten en stinkende rookpluimen, langs een tiental fluohesjes met dikke sjaals voor hun mond en neus gebonden, met daarnaast ook een politiecombi in staat van paraatheid. Het krijgt allemaal vlug iets dreigends en grimmigs.
 
L'Alsace bericht intussen over 1 dode in de Savoie en 409 andere gewonden in heel Frankrijk, waarvan 14 ernstig. Het is alvast een te hoge menselijke tol voor de duurdere brandstofprijzen... De harde taal van de Eerste minister lijkt het vuur van de demonstranten intussen niet te doven. Integendeel. En Macron (gisteren nog in Berlijn) zou men kunnen verwijten zich meer te interesseren in de Europese aangelegenheden dan in het Franse dagelijkse leven.
 
Nee, het is zeker nog niet gedaan. Maar terwijl ik deze blogpost schrijf, dwarrelen in onze tuin de eerste sneeuwvlokken naar beneden... En misschien kunnen zij de gemoederen wat bedaren? Want de lont is aangestoken. Zoveel is duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten