Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 1 september 2017

Schoollijsten

Un agenda ou cahier de texte, des cahiers grand et petit format avec petits ou grands carreaux, un classeur souple moyenne épaisseur, un classeur 4 anneaux grand format, quatre intercalaires, feuilles doubles et simples, papier millimétré, une équerre, un rapporteur transparant, un compas à oeillets, assortiment de gouaches (couleurs de base), pinceaux ronds en poils petit gris n° 2/10/16, papier Canson format A3,...
 
Ieder jaar kan de schoollijst wat wisselen. Sowieso wordt geen enkele ouder er vrolijk van. De ijverigste families kopen alles meteen half juli, wanneer de lijst thuis met de post toekomt. Andere moeders - het blijft toch  vaak de taak van de vrouw - wachten wat langer, zoals ikzelf dus, en kopen aan in meerdere fases, omdat je vaak niet alles in één en dezelfde winkel vindt.
 
Nieuw dit jaar was de blouse blanche en coton, manches longues voor de lessen Sciences van Thomas. Ook de dictionnaire Larousse Français/Espagnol ligt intussen klaar op zijn bureau. De school in Zillisheim geeft bovendien extra richtlijnen voor de kleurpotloden ("marque 'Evolution' exclue"), al denk ik niet dat mijn jongens veel ambitie hebben op dat vlak en ooit naar een tekenschool zullen gaan.
 
Soit.
 
Woensdag zocht ik dus nog naar de laatste spullen en stond er in Bureau Vallée een jongetje naast me met zijn schoollijst voor CE2 (= derde leerjaar in België). Ernstig en helemaal alleen(!!) vinkte hij de zaken af die hij gevonden had en vervolgens zorgvuldig in zijn mandje legde. Dat hij even later toch een standje kreeg van zijn moeder (die wat verderop met de schoollijst van zijn grote broer bezig was) vond ik volledig onterecht. 'Het is ook nooit goed,' dacht ik samen met hem.
 
Zelf doe ik het hier intussen al jaren helemaal alleen voor onze jongens. (En ze laten hun schoollijst zeker ook graag aan mij over.) Dochterlief gaat wel nog mee, heeft nu ook haar eigen voorkeur qua schriften enzo.
 
Maar straks ga ik alles nog eens aandachtig nakijken... Of we toch niets vergeten zijn... Want ik heb nog even de tijd om terug naar de winkel te rijden: het nieuwe schooljaar start hier pas op maandag 4 september.
 
Dus ja, we gaan hard genieten van dit laatste vakantieweekend... Zeker ook met de jarige dochter in huis!
 
Moge de schoolstart voor jullie in België intussen vlot verlopen zijn!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten