Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 31 augustus 2018

'Het zomert met'


Geen enkel seizoen is meer afgebakend in de tijd dan de zomer. Als kind leek de grote vakantie misschien nog eindeloos te duren, nu vliegt ze steeds sneller voorbij.

Oh, wat hou ik van die warme dagen, van het felle licht en het gevoel dat niets echt hoeft. Gewoon, met blote benen en een kort kleedje door de dagen... En dan op een terrasje 'mensen kijken' en commentaar geven... (Als we ooit terug naar België verhuizen en iedereen ons weer verstaat, hebben we binnen de kortste keren een groot probleem!)
 
En zitten we thuis nog in een zeker ritme, dan valt dat op reis helemaal weg. Afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen lukt me ook het best in een andere omgeving. Dan val ik helemaal stil en geniet van onze lege agenda, de vele ijsjes en mijn Birkenstocks.
 
Een vakantielief heb ik nooit gehad. Daarvoor was ik altijd al te ernstig. Die knappe jongen in de zomer van 1996 werd dus meteen mijn man van alle seizoenen, in Levi's en met afgetrapte palladiums, nooit met sandalen (en dus godzijdank ook nooit met kousen in sandalen).

Zomersolden vind ik trouwens een fantastische uitvinding - de wintersolden komen in mijn ogen altijd te laat - al heb ik er wel een hekel aan om een nieuw badpak te kopen: spiegels in pashokjes kunnen erg confronterend zijn.
 
De muggen op zwoele zomeravonden mogen ze afschaffen. Citronella helpt niet en we willen geen chemische troep kopen. Maar de BBQ met zijn typische geur moet wel blijven bestaan, samen met de illusie dat iedere tijd rekbaar is en we altijd jong zullen blijven... 'Forever Young' van Alphaville, weet je wel, een nummer dat ook niet oud wordt.

'Nightswimming' van R.E.M. blijft mijn favoriete zomernummer. Dat alles mogelijk is tijdens warme zomernachten, ja, daar blijf ik graag in geloven. (Tot manlief echter met de vliegenmepper op muggenjacht gaat en hij meteen ook iedere romantiek verdrijft.)

De zomer duurt helaas niet lang. Eind augustus wordt het 's avonds vlugger donker en een stuk frisser. Halen we overdag nog makkelijk 30°C, dan hebben we 's avonds toch een pull nodig. En een warme nazomer is mooi meegenomen, maar niet hetzelfde.

Noem me dus maar een zomermens. Absoluut.

En laat die strobalen volgend jaar gerust wat langer op de velden liggen...

Ik kijk er nu al naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten