Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 8 juli 2014

New York


Het heeft altijd iets bijzonders om in een wereldstad rond te lopen... Je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt het leven enkele dagen volledig 'anders'. Maar al die indrukken in beeld en taal vatten, is moeilijk. Zeker als het over New York gaat. Hieronder een kleine poging aan de hand van enkele concrete ervaringen.

Zo heb ik de Big Apple beleefd:

1. het Hilton Hotel op Times Square was een toplocatie om de snelle hartslag van de stad onmiddellijk te voelen: iedere ochtend werden we opgenomen in een niet aflatende stroom mensen waar we ons rond middernacht terug moesten uittrekken om ons hotel binnen te geraken!

2. mijn favoriete ontbijt was oatmeal with cinnamon, raisins and honey, voorts heb ik veel ongezonde fast food gegeten (wat in de USA echt veel lekkerder smaakt dan in Europa!), maar aan street food in de kleine kraampjes op straat heb ik me toch niet gewaagd

3. klassiekers als the Empire State Building, the Statue of Liberty, Wall Street, the Brooklyn Bridge, Times Square, Central Park, Grand Central Terminal and all the yellow cabs voelden vertrouwd omdat ik ze herkende "vanop de televisie" :-)

4. leuk was het ook om een chocolate cupcake & ice mocha te kopen in de kleine Magnolia Bakery, bekend uit de serie "Sex and the City" (seizoen 3, mocht je het willen opzoeken :-))

5. met een wandeling op de High Line, soul food in Harlem, vintage spullen in SoHo en street art in Williamsburg ontdekten we "de alternatieve kant" van de stad: op dat vlak is de reisgids "100% New York" trouwens de ideale gids om de stad buiten de gebaande paden te verkennen...

6. de metro blijft het snelste en goedkoopste vervoermiddel, al moet je ondergronds tussen twee verschillende perrons tevoet soms ook al een aardige afstand afleggen (en daar kan het helaas erg warm zijn en muffig ruiken want er is enkel airconditioning in de metrostellen zelf)

7. het aanbod aan musea en exposities is erg divers: ik bezocht het Guggenheim Museum, het Metropolitan Museum of Art, het 9/11 Memorial Museum, het Tenement Museum, het Ellis Island Immigration Museum én Madame Tussauds :-)

8. zalig waren de avonden waarop we tickets hadden voor een Broadway Show en uniek blijft ook de Inside Broadway Tour langs de verschillende theaters met gids Prudence die zich op straat verstaanbaar maakte door haar megafoon (want je hoort altijd wel ergens sirenes van een ziekenwagen of een politiewagen)

9. bijzonder was ook de Pride Parade die opkwam voor de rechten van alle homo's, lesbiennes en biseksuelen en die op zondag 29 juni in Fifth Avenue voor een uitgelaten en frivole optocht zorgde: Peace, Love and Understanding anno 2014 met een heerlijk uitdagend randje aan!

10. met enkele jonge New Yorkers hadden we een spontaan gesprek over het WK voetbal in Brazilië en we kregen zelfs oprechte felicitaties toen de Rode Duivels op dinsdag 1 juli van de USA wonnen met 2-1

En net als in alle wereldsteden kloppen de clichés ook in New York: om middernacht met je partner boven op het Empire State Building staan is écht romantisch!

1 opmerking:

  1. Al lezend door jouw indrukken, ben ik er zelf ook weer even in gedachten: in dat altijd boeiende New York.

    BeantwoordenVerwijderen