Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 8 juni 2021

"Het verst"

'Ben je nu blij?' vraagt dochterlief.

Tja, ik spring geen gat in de lucht, maar de kogel is door de kerk: Britt gaat naar de Kedge Business School in Talence/Bordeaux. (In Lyon en Lille stond ze op de liste d'attente, van Grenoble en Straatsburg kreeg ze wel ook een proposition d'admission.) Dochterlief gaat dus voor "het verst": 841 km om exact te zijn!

En dus zullen we Frankrijk van noordoost naar zuidwest doorkruisen. Binnenkort al. Om de school te bezoeken en om een studio te vinden... Ruim 8 uur rijden om alles in 72 uren geregeld te krijgen. Moeilijk gaat ook.

Alleen al bij de gedachte zucht ik nu echter reeds een week lang. En nee, ik ben geen mère poule die haar kroost nog ieder weekend thuis verwacht. Maar de idee dat ik dochterlief binnenkort niet 'vlug' even kan helpen wanneer dat nodig mocht zijn, staat me tegen. Toch wanneer ze straks voor het eerst echt vertrekt.

'Waar wil jij later gaan studeren?' heb ik al voorzichtig aan de jongste zoon gevraagd.
'Ik vind Leuven wel leuk,' is zijn spontane antwoord.
'Ok,' zeg ik en check meteen even de afstand "Richwiller - Oude Markt Leuven": 519 km. Ruim 5 uur rijden. De reisweg is me sowieso bekend en vertrouwd: ik ken de péages en de aires waar ik het liefst stop.

Want dat heb je als je naar een groot land verhuist, dat afstand relatief wordt. Al blijf ik 841 km toch echt véél vinden: een verre verplaatsing die me nu al een week doet zuchten. We hebben gelukkig geen neustest nodig. En Britt is supergemotiveerd, heeft ook geen "foute vrienden" en zit niet aan de drugs. Count your blessings, nietwaar? Begin september zullen we haar 18de verjaardag samen in Bordeaux vieren.

4 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat je even moet wennen aan dat idee. Maar je zal het zien: binnenkort ken je ook naar daar de weg en de leuke adresjes onderweg om halt te houden. En van harte proficiat aan Britt voor de toelating tot zo'n prestigieuze business school!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Ria! Volgend weekend zitten we in Bordeaux... Met 'un programme bien chargé' zoals ze dat hier zeggen.

      Verwijderen
  2. Amai An, ze verlaten allemaal stilletjes aan het nest, en inderdaad niet echt dicht bij de deur zeg... Dat zal inderdaad serieus wennen worden denk ik. Maar ben er zeker van dart ze al haar kansen ten volle zal benutten en er een prachtige studententijd van zal maken ! Het is niet zoals hier in België hé, kiezen tussen Gent, Brussel, Leuven of Antwerpen, die bij wijze van spreken op een boogscheut van elkaar liggen in vergelijking met de afstanden die jullie nu stilletjes aan gewoon worden...
    Alvast veel succes met de zoektocht naar een gepaste studio !
    Groetjes van ons allen x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Katleen! We zullen drie studentenresidenties bezoeken (Pessac, Ricci en Bel Air) en ook een aantal privé-studio's via Immobilier Bien'ici. Eens ter plekke, liggen ze gelukkig allemaal dicht in elkaars buurt :-)

      Verwijderen