Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

maandag 27 december 2021

De eindejaarsvragen

Boek van het jaar

Dat zijn er twee voor mij: "Hard Land" van Benedict Wells en "Zwemmen in het donker" van Tomasz Jedrowski. Twee coming-of-age boeken over die ene onvergetelijke zomer waarin je voor het eerst echt verliefd wordt, over alle verwachtingen die je als jongere hebt, en dat alles vol melancholie geschreven in een prachtig proza dat grenst aan poëzie!

Muziek van het jaar

De CD "Evermore" van Taylor Swift. Originele songteksten over de complexiteit van volwassen liefde, met best nog veel uptempo nummers, maar absoluut geen klassiek popalbum zoals haar oude CD "1989". Recensenten noemen het een "indie/rock album", ik noem het gewoon een prachtalbum van een jonge zangeres die duidelijk een volwassen vrouw geworden is.

Ontroerendste tv-moment van het jaar

De tweedelige documentaire  "Rob De Nijs - Voor Het Laatst". Een verhaal over Robs carrière, zijn leven en zijn ziekte Parkinson. Bovenal een verhaal over de schoonheid én de kracht van kwetsbaarheid. Echt ontroerend mooi hoe een tot de nok gevuld Sportpaleis de Nederlandse zanger op handen draagt wanneer zijn stem het laat afweten en hoe het hem daardoor juist ook lukt om toch weer verder te zingen.

Corona-regel(s) van het jaar

De invoering van de Franse Pass Sanitaire en alle maatregelen met betrekking tot vaccinatie. Het boostervaccin dat nu ook verplicht is voor iedereen ouder dan 18 jaar, wil je die coronapas behouden. Welk derde vaccin je dan best neemt, en na hoeveel maanden exact, lijkt nu vooral af te hangen van wat voorradig is en hoe snel het moet gaan.

Meest trieste moment van het jaar

Mijn beste Franse vriendin met haar moeder samen in de Super U, enkele dagen nadat haar vader plots overleden is aan een hersenbloeding. Groot verdriet dat zich vasthoudt aan een winkelkar en dat mijn hart breekt. Midden alle warme zomerdagen verliest het woord "vakantie" daar en dan iedere betekenis. In Wallonië treffen de zware overstromingen door de Vesder dan heel wat gezinnen. Hallucinante beelden uit ons Belgenlandje.

Waar ik voor mezelf trots op ben...

De publicatie van mijn Franse boek "Étoile filante". Niet (helemaal) ontmoedigd door alle afwijzingen van gekende Franse uitgeverijen breng ik deze vertaling in eigen beheer uit. Met veel dank aan Librinova voor hun professionele ondersteuning bij het uitgaveproces, want in een andere taal is het toch weer nét iets moeilijker dan in je eigen moedertaal. Maar kijk, het is gelukt!!

Mijlpaal van het jaar

Dochterlief die 18 jaar wordt en haar eerste jaar aan de Kedge Business School in Bordeaux start: onze eerste week met z'n tweeën samen in haar smalle studio, de komst van haar vader en broers voor het weekend om haar verjaardag dan ook met z'n vijven te vieren.

Feest van het jaar

Het Vormsel van de jongste zoon eind mei: het eerste, echte feestje waar we terug even met familie mogen samenzitten na alle strenge coronamaatregelen. Het voelt in het begin zelfs wat raar en onwennig, maar daarna toch vooral bijzonder en zeer deugddoend!

Getal van het jaar

Negentien. De leeftijd van mijn oudste zoon nu én de leeftijd van zijn vader toen het serieus werd tussen ons. Negentien lijkt nu nog jonger dan het toen al was ;-)

1 opmerking:

  1. Mooie eindejaarsvraagjes, ik mis wel een en ander, bv.een kritische benadering van die over stroming in Wallonië; men had die stuwdam zo laat niet mogen openzetten. Op naar een beter2022 Hugo

    BeantwoordenVerwijderen