Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zaterdag 23 december 2023

De eindejaarsvragen


Boek van het jaar

Naar goede gewoonte zijn dat er weer twee voor mij: "Lessen" van Ian Mc Ewan en "De acht bergen" van Paolo Cognetti. Knappe boeken die me stikjaloers maken, want dan wil ik zelf dus ook zo goed kunnen schrijven.

Film van het jaar

"Anatomie d'une chute." Ik zou hem zelfs graag nog een tweede keer zien, nu mét ondertiteling om zeker te zijn dat ik niets gemist heb.

Voor het eerst op vakantie naar

Zweden (waar Britt een semester studeert) en Denemarken. Na onze huwelijksreis naar Noorwegen in 2001 keren we nu pas terug naar de Scandinavische landen: niet langer met z'n tweeën, maar wel samen met vijf! Het smaakt naar meer voor alle komende zomers (die in het zuiden helaas echt veel te warm worden).

Wat er in de wereld gebeurde

De oorlog in Oekraïne, de klimaattop in Dubai, de vele doden in de Gazastrook... Het nieuws blijft komen en gaan, én ook altijd weer beklijven. (En de berichtgeving in de media blijf ik jammergenoeg vaak dubbel vinden.)

Meest romantische moment van het jaar

De twee weekendjes weg voor ons beider verjaardagen in hut 14 in het landschapshotel "48°Nord".

Leukste feestje van het jaar

Heel wat vriendinnen werden 50 en dat zorgde voor leuke feestjes! Maar het meest bijzondere feestje was misschien wel dat van Bieke in Antwerpen om haar moeilijke jaar af te sluiten.

Mijlpalen van het jaar

Thomas die zijn rijbewijs goed gebruikt en met onze Peugeot 208 vanuit Richwiller in een half jaar tijd naar Praag, Munchen, Spanje én de Lokerse Feesten rijdt. Britt die een semester in Lund gaat studeren en daar als jongste van de kliek 'baby Britt' wordt genoemd: als 19-jarige mag ze er zelf nog geen alcohol kopen. Kobe die zijn eerste UCI-punt behaalt op de cyclo-cross in Schneisingen en die ook slaagt voor de theorie van zijn Franse rijbewijs: op onze achterruit kleeft straks weer de sticker "conduite accompagnée".

Meest trieste momenten van het jaar

Het overlijden van Edouard, Britts vroegere klasgenootje uit Zillisheim. Het overlijden ook van Jans opa uit Leefdaal en van tante Lea in Perk, de jongste zus van mijn grootmoeder: beiden geboren in 1929 zijn ze de laatsten van een generatie die nu volledig verdwenen is. Jan en ik zijn nu geen kleinkinderen meer, onze kinderen zijn ook geen achterkleinkinderen meer. Alles schuift een hele generatie op.

Meest beschamende tv-moment van het jaar

Koning Filip die tijdens de viering op 21 juli in het Jubelpark niet verder komt dan de woorden "Happy Belgium". Kon er toen echt niet even een tekstschrijver ingeschakeld worden?! (De documentaire "Filip, een jaar met de koning der Belgen" is inhoudelijk gelukkig wél sterk.)

Geluk bij een ongeluk

Thomas die zonder elektriciteit valt op kot: een kortsluiting in de zekeringskast die niet verder uitslaat in een echte brand en zijn iPhone kan hij altijd nog opladen in de gang. De vijs onlangs 's morgens in onze autoband: ik raak daardoor pas later bij de honingboer, maar heb dan wel meer keuze aan vers gebakken peperkoek die recht uit de oven komt. (En "lekker eten" blijft in onze familie zeer belangrijk.)

Grootste frustratie

Dat Marcus Petterson niet echt bestaat en Britts gehuurde studio in Lund bijgevolg dus ook niet.

Meest banale zaken te regelen

Afgebroken tand (door paella met harde schelp), twee boetes Lage Emissie Zone Antwerpen (al voldoet onze wagen aan de norm), afwasmachine die niet goed meer sluit (omdat ze door de jaren letterlijk naar voor is "opgeschoven"), reinigen gevel huis (waarvoor we te veel betalen), vervanging motor rolluik living (is na 6 maanden eindelijk gelukt), nieuwe waterontkalker die té goed werkt (en waardoor we te zout water drinken), alle-pech-toestanden-met-onze-auto's...

Getal van het jaar

Vijftig! En ik moet er nog altijd aan wennen ;-)

1 opmerking:

  1. Smullen, vind ik het weer, jouw jaaroverzicht. Verheug me albino die van volgend jaar!
    Liefs, Elian

    BeantwoordenVerwijderen