Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 4 september 2012

Derde rentrée!

De eerste schooldag zit erop en ons trio ging dapper naar de nieuwe school in Mulhouse! Want al is deze school veel groter (het eerste studiejaar start met 5 klassen), de stap is voor onze kids nu veel kleiner dan 2 jaar geleden toen ze amper een woord Frans spraken. De klasgroepen in deze privé-school blijven wel even groot als in hun vroegere school in Pfastatt. Klas Kobe: 28 leerlingen, klas Britt: 29 leerlingen, klas Thomas: 30 leerlingen. De benaming wordt er ook niet eenvoudiger op. Kobe zit in het 11de jaar, ook CP genoemd: Cours Préparatoire. Britt zit in het 8ste jaar, ook CM 1 genoemd: Cours Moyen 1. En Thomas zit in het 7de jaar, ook CM 2 genoemd, dat tevens het laatste jaar van de lagere school is. Het college start hier namelijk op 11 jaar. Maar ook wij, de ouders, lopen er nu rustiger bij dan 2 jaar geleden. Zelfs de 3 verschillende schoollijsten met alle spullen die op voorhand aangekocht moeten worden, heb ik de voorbije week kalm afgewerkt. Want elke juf vraagt andere zaken en met het uitzoeken van al dat schoolmateriaal ben je als ouder dus wel even zoet. Grote klassen dus en weinig subsidies. Het wordt Sarkozy ook wel verweten dat hij te weinig in onderwijs geïnvesteerd heeft. Wat we nu van Hollande mogen verwachten, is nog niet erg duidelijk. Hij zou de halve lesdag terug willen invoeren: hetzij op woensdag, hetzij op zaterdag (van kracht tot in 2008!). Want nu heeft men hier in de lagere school dus slechts lesweken van 4 volledige weekdagen en zijn de kinderen iedere woensdag een hele dag thuis. Maar tot op heden heeft de nieuwe president ondertussen wel een heel ander signaal gegeven: hij heeft de herfstvakantie van anderhalve week verder uitgebreid tot... twee weken! Niet dat je onze kids daarover hoort klagen. Zij vinden Frankrijk een héél kindvriendelijk land ;-)

3 opmerkingen:

  1. Aan jullie hele gezin een schitterend schooljaar gewenst! Toch knap van de kinderen dat ze zich al zo goed thuisvoelen in hun 'tweede thuisland'. En toch ook opmerkelijk hoe het beleid zo verschillend is. Hier las ik zelfs een krantenkop over een voorstel om de schooldag tot 17u te verlengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat krantenartikel heb ik online ook gelezen! Wat ik in Frankrijk wel goed vind, is dat de kinderen nu op woensdag alle tijd hebben voor hun hobbies. Zo namen onze kids vorig jaar deel aan de "mercredis de neige" en gingen ze tijdens de wintermaanden op woensdag een hele dag skiën in de Vogezen. Britt had ook iedere woensdagmorgen 3uur turnles. De hobbies hoeven dus niet altijd vlug-vlug achter de schooluren geplakt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel fijn schooljaar daar voor kinderen en mama en papa ! Tot binnenkort, had nog geen tijd om terug te mailen ...
    Groetjes, Carla

    BeantwoordenVerwijderen