Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

maandag 22 juli 2013

In eigen streek...

Zaterdagavond trok ik met Jan naar Eguisheim bij Colmar (30 minuten rijden van Pfastatt). Eerder bezochten we hier al eens de kerstmarkt en een plaatselijke wijnboer. Maar het oude dorpje op de Route des vins kreeg onlangs voor een jaar de titel "le Village Préféré des Français 2013" en wordt nu meer dan ooit overspoeld door toeristen. Op de grote parking aan de rand van Eguisheim zagen we dus ook enkele wagens met Belgische nummerplaat (Roeselare en Antwerpen gespot!) die wellicht later die avond met enkele goede flessen wijn in de koffer terug zouden vertrekken. Zelf liepen we recht op ons doel af: Papilles sur Canapés, een lekker restaurantje dat onze loodgieter me had aangeraden. Want zo verken ik de streek hier nog altijd het liefst: op basis van wat de locals me aanraden.

Vrijdag was ik met mijn Franse vriendin al naar Colmar geweest, naar de laatste solden en een braderie waar niet alleen de zomerzon maar ook de uitgestalde fluokledij onze ogen verblindde. In deze best bewaard gebleven Elzasser stad (met de typische vakwerkhuizen, gezellige straatjes en het "Klein Venetië" langs de Lauch) vind je sowieso heel het jaar rond veel toeristen. Zelf bezochten we Colmar ook meteen tijdens de eerste zomer dat we in Pfastatt woonden. (Kobe paste toen nog in een buggy!)

En gisteren reden we met de fiets naar Illzach om daar op het jaagpad langs de rivier Ill te rijden en vervolgens door het veld terug te keren met een wijds zicht op de Vogezen in de verte, wat een goede buurvrouw ons had aangeraden en ons inderdaad een mooie fietstocht opleverde.

Zo brengen we deze hete zomerdagen nu "in eigen streek" door. Want dat dacht ik toen we zaterdagavond bij net geen volle maan uit Eguisheim huiswaarts keerden: dat we ons deze streek na 3 jaar nu op een bepaalde manier "eigen" hebben gemaakt, dat de Elzas en de Vogezen nu ook een beetje "van ons" zijn...

Al zullen we toch ook altijd buitenlanders blijven. Absoluut. En Belgen. Zelfs met onze Franse nummerplaat. Want zaterdagnacht stak Hooverphonic in onze CD-speler... En daar heeft mijn Franse vriendin dus nog nooit van gehoord :-)

3 opmerkingen:

  1. Tof stukje ! De vorige ook hoor, maar het komt er niet van altijd te reageren . Eguisheim heeft idd ook ons erg bekoord en de goesting om er op een net te druk moment nog eens terug te komen is er zeker ! EEn stad,land of streek leren kennen via persoonlijke tips van locals of reizigers voor jou vind ik ook nog steeds het leukst. Onlangs gingen we naar de opaalkust en gaven we vrienden onze mooie wandelplaatsjes, uitzichtpunten en dorpjes door die we het leukst vonden. Zij gaven ons het beste ijsjesadres van NIeuwpoort door. Zalig , echt waar ! Het was iid het beste ijsjesadres, ever, en echt de plaats die je moet weten. Niet zo hip uitziend,en de korste rij tov de meest bekende. Maar het beste ijs dat hadden we ! Enkele dagen later kreeg ik dan een SMSje met een enthousiaste boodschap dat onze opaalkusttips super waren . DAt vind ik echt tof... en dat adresje in Eguisheim, dat geven jullie toch ook wel eens door he, ten gepaste tijden ?! De laatste fles wijn van daar ligt hier trouwen cool/koel klaar op ééén dezer opgedronken te worden !
    Groetjes, je "halfgesmolten" vaste klant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mocht het dringend zijn... Het adresje in Eguisheim kan je in mijn blog zelf al aanklikken voor meer info ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet dringend hoor, net weekje Engeland geboekt ! We leuk om te dromen nog eens terug te komen .
    Wat ben ik weer poëtisch vandaag ;) !

    BeantwoordenVerwijderen