Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zondag 29 juni 2014

Nine eleven

'Waar was jij op nine eleven toen je het nieuws hoorde?'

Het blijft een vraag die je gemakkelijk kan beantwoorden. De aanslagen op de Twin Towers maakten 11 september 2001 tot een belangrijk historisch punt in de geschiedenis. Terrorisme toonde zich op die zonnige ochtend in Lower Manhattan van zijn lelijkste kant.

Tien jaar later werden twee enorme vierkante waterbekkens ingehuldigd op de plek waar vroeger de Twin Towers stonden. Het water stroomt er nu onophoudelijk in en ook terug uit. Lege ruimten die nooit gevuld geraken. In de bronzen platen rondom werden de namen van de bijna 3000 slachtoffers gegraveerd, daarbij rekening houdend met de wensen van de familie om specifieke namen naast elkaar te plaatsen. Bij de slachtoffers die jarig zijn, steekt een roos in hun naam. Rond de twee waterbekkens werden jonge boompjes aangeplant. Een krachtige herdenkingsplek.

Vorige maand werd ook het nieuwe 9/11 Memorial Museum geopend. We liepen er zelf ondertussen ruim drie uur rond, maar je kan er gemakkelijk een hele dag doorbrengen. Tenminste, als je de gruwel van nine eleven voor jezelf op afstand weet te houden. Want wandelend langs alle foto's, voorwerpen, films en getuigenissen raken de aanslagen van die dag je weer in zijn volle omvang.

En dus hoor ik terug het nieuws op de radio in Groot-Bijgaarden, zit ik 's avonds terug voor onze oude tv op de zolderkamer in de Brugstraat... Juist zwanger van mijn eerste kind, zie ik hoe mensen zich te pletter storten van de Twin Towers. Een onmogelijke uitweg omdat er gewoon geen andere mogelijk is. De gedachte maakt me terug misselijk.

Maar naast het museum en de waterbekkens getuigt het moderne complex van One World Trade Center ook van een nieuw begin. Deze nieuwe toren telt 104 verdiepingen en is gebouwd om wind, aardbevingen en aanslagen te weerstaan. Het is de hoogste toren van de westerse wereld. 'De skyline wordt weer compleet,' beloofde voormalig burgemeester Giuliani slechts een paar uren na de aanslagen. Hij houdt zich duidelijk aan zijn woord met deze ultramoderne wolkenkrabber die nieuwe perspectieven biedt.

En toch. De grote waterbekkens op Ground Zero getuigen in al hun symboliek voor mij persoonlijk van een veel grotere kracht. Concrete levens en namen in brons gegraveerd... Het oudste slachtoffer was vijfentachtig jaar oud, het jongste twee jaar. Hun verjaardagen gaan hier niet ongemerkt voorbij.

'En jij, waar was jij op nine eleven toen je het nieuws hoorde?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten