Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 26 september 2014

Le Parc du Petit Prince


Het heeft deze zomer zelfs in de Vlaamse kranten gestaan: de opening van het pretpark van 'de prins en de zakenman' in Ungersheim, vlakbij Mulhouse!

Vorig weekend trokken we er met het gezin naartoe, met hoge verwachtingen die helaas niet helemaal ingevuld werden...

Want het mooie weer bleef uit, waardoor de twee grote luchtballonnen niet opstegen (en waarvoor we wel korting kregen in de snackbar van het domein, want de toegang voor het pretpark is best prijzig). Met de zwevende bar stegen we vervolgens toch op tot 35 meter. Maar als je weet dat de luchtballonnen normaal tot 150 meter hoogte opstijgen... Ja, dan heb je nog een heel ander zicht op de Vogezen.

De grootste teleurstelling was echter dat we het park in grote mate reeds kenden! Op dit terrein bevond zich vroeger namelijk de Bioscope, een alternatief pretpark rond 'water, vuur, aarde en lucht' dat we in 2011 reeds bezochten en dat nog duidelijk te herkennen was in zijn algemene structuur en in vele attracties.

Dat het park 'in een recordtijd van drie maanden in de Elzas verrezen is' (dixit een Vlaamse kwaliteitskrant), dien je dus met enige nuancering te lezen. Voor ons was het toch vooral een bezoek aan een vernieuwde versie van de Bioscope. Met een betere thematische inkleding dankzij Antoine de Saint-Exupéry, dat wel.

De korte tentoonstelling rond het leven en werk van deze piloot/schrijver was trouwens ook interessant. Zijn fabel 'De kleine prins' werd in meer dan 275 talen vertaald, waaronder ook het Elzasser dialect! Maar het park zelf houdt het in zijn toelichting toch bij het algemene Frans, Duits en Engels.

De shows en 3D-animaties zijn ook volledig in het Frans. Met kinderen die enkel Nederlands spreken, ben je dus bvb. al beperkt voor de interactieve quiz rond de planeten en de uitleg in de vlindertuin door de Franstalige medewerkers.

Een leuke zondag dus, maar niet de 'hoogvlieger' die we verwacht hadden... Misschien gaan we toch nog eens terug voor de twee grote luchtballonnen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten