Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 2 september 2014

Eentje van de twaalf miljoen


In Frankrijk starten twaalf miljoen kinderen en jongeren deze week een nieuw schooljaar. Dat is - ruim gemeten en vergeleken - zowat de hele Belgische bevolking die hier naar school gaat.

In de Franse media wordt ondertussen druk gesproken over le nouveau rythme scolaire. Heel wat kinderen hebben nu ook op woensdagmorgen "les" (maar in de praktijk betreft het vaak slechts knutselateliers) en de zorg voor een goed evenwicht leeft sterk bij vele ouders.

Dat Vlaamse kinderen in de basisschool sowieso vijf dagen per week naar school gaan - vaak zelfs vanaf erg jonge leeftijd - kan men hier moeilijk geloven. Veel Franse privéscholen zoeken voorlopig naar een "tussenoplossing" en daar is onze jongste zoon alvast zeer dankbaar om.

Maar vanaf nu zal dochterlief dus ook op zaterdagmorgen met haar grote broer naar school gaan! Want gisteren maakte ze vlot de overstap naar het college... En de feestelijke zwarte koord zag, samen met haar, een hele nieuwe lichting zesdejaars (hier tellen ze omgekeerd) voorbijgaan!

'Daar gaat eentje van de twaalf miljoen,' dacht ik nog en ik maakte juist op tijd een foto.

1 opmerking:

  1. Le nouveau rythme scolaire ...Er zijn grote verschillen tussen landen wat betreft de "dosis" onderwijs die schoolgaande kinderen krijgen. En in sommige Aziatische landen verhogen de 'tiger moms' die dosis nog met huiswerkklassen, vioolles en Engels. Dan hoeven de kinderen in Vlaanderen en Frankrijk niet te klagen ...
    Iedereen een leerrijk en boeiend schooljaar gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen