Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 19 februari 2016

Eerste criterium

Dat ik zeker géén gedubde film wou zien, dat antwoordde ik aan mijn Franse vriendin toen ik vanavond de film mocht kiezen... 'Je te fais confiance,' schreef ze in haar volgende sms. En dus gingen we in de Kinepolis van Mulhouse naar 'Chocolat' kijken, naar een waargebeurd verhaal over de eerste zwarte circusartiest Chocolat die samen met de blanke Footit een ongezien komisch duo vormde tijdens de Belle Epoque in Parijs.

En wat hebben we genoten van dit cinematografische pareltje!!

De historische aankleding van de decors en de personages, de knappe acrobatie tijdens de verschillende circusacts, de realistische weergave ook van die tijdsgeest (er zitten best wel enkele schokkende racistische scènes in de film),... We zaten soms werkelijk met open mond te kijken! En dan zwijg ik nog over de goede casting van Omar Sy (de zwarte verzorger uit "Intouchables") als Chocolat.

Nee, 'Black' kunnen we hier niet zien in de Franse bioscopen, maar 'Chocolat' dus wel. En ook in België heb je geen enkel excuus om deze prachtige film links te laten liggen want momenteel spelen ze hem in de Kinepolis van Brussel (met Nederlandse ondertiteling!) en Luik. (Voor mijn Hollandse vriendin Elian: op 21 april gaat hij in Nederland in première, onder de lichtjes gewijzigde titel 'Monsieur Chocolat'.)

'Que le film doit être d'origine Française,' vindt de Franse vriendin ondertussen ook een prima eerste criterium voor ons volgende filmafspraakje. Want echt, er is toch niks ergers dan op een groot scherm gedubde films te zien waarin monden langer bewegen dan mensen praten (of omgekeerd).

1 opmerking: