Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 5 februari 2016

Word ik er blij van?

'Houd alleen de dingen die je raken en spring vervolgens in het diepe door de rest weg te doen. Hierdoor reset je je leven en begint je nieuwe lifestyle.'

De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo pakt het drastisch aan. Je huis op orde brengen, begint met spullen wegdoen - véél spullen wegdoen ! - en je doet het best in deze volgorde: eerst de kleding, dan de boeken, paperassen, allerhande spullen (komono) en tot slot de dingen met emotionele waarde.

Dit zou 'volgens oplopende moeilijkheidsgraad' zijn, maar ik vrees dat ik peroonlijk al tilt sla bij de gedachte dat ik (een paar) boeken moet wegdoen. Al heeft Marie Kondo natuurlijk wel een punt als het gaat over mijn (groeiende) verzameling Franse chequeboekjes: 'Gebruikte chequeboekjes zijn wat ze zijn: gebruikt. Je zult ze niet nog eens bekijken, en al doe je dat wel, het zal je geld op de bank niet vermenigvuldigen, dus echt waar: ze kunnen weg.'  (blz. 112)

Alleen bijhouden dus waar je echt gelukkig van wordt...

Het opruimfestival kan beginnen!!

Maar wat als ik iets tegenkom wat ik toch moeilijk weg kan doen? 'Denk dan diep na over het nut dat het heeft gehad in jouw leven. Het zal je verbazen hoeveel bezittingen hun rol al hebben vervuld. Door hun bijdrage te erkennen en ze met dankbaarheid los te laten zul je werkelijk in staat zijn om de dingen die je bezit, en daarmee je leven, op orde te krijgen. Op het laatst blijven dan alleen die dingen over die je koestert.' (blz. 70)

Misschien klinkt de KonMari-methode soms wat zweverig ('verminder tot het klopt, volg je intuïtie en alles komt goed') en zijn de concrete tips dat vaak ook ('begroet je huis iedere keer als je thuiskomt, maak iedere avond je handtas leeg, rangschik je kleding in de kast, maak geen bolletjes van je sokken'), toch heb ik zelden zo'n inspirerend boek gelezen als 'Opgeruimd!'.

Een vroeg verjaardagscadeau uit België dat ik deze week dus enthousiast gelezen heb! En het boek maakte me ook blij... Hoef ik het straks volgens de opruimmethode van Marie Kondo ook niet weg te doen... Oef!!

1 opmerking:

  1. Ik heb anders ook een gouden tip tegen al te veel bijhouden: in een niet te groot huis wonen :-)

    BeantwoordenVerwijderen