Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

dinsdag 25 september 2018

De huiswerkjuf


In het begin kwam ze drie keer per week voor de kinderen, één keer per week voor mij. Stipt op tijd stond ze steeds met haar zwarte schooltas aan onze voordeur en een bepaalde routine ontwikkelde zich al vlug in de begroeting en start van iedere les. De wijze waarop ze binnenkwam, haar tas opende en er haar pennenzak en handboeken uithaalde, de manier waarop ze vervolgens plaats nam aan onze livingtafel en zich vriendelijk en geduldig tot Thomas en Britt richtte: het straalde allemaal een zekere geruststelling uit. Alsof ze direct hoorde bij ons nieuwe Franse leven, bij het grote huurhuis met zijn krakende trap en bij de rokende mannen voor het café aan de overkant.
 
En ze is blijven komen, onze huiswerkjuf - zij het in de loop der jaren wel minder frequent dan bij aanvang - om de twee oudsten verder te ondersteunen met hun devoirs en rapports de stage, en om ook Kobe te helpen met zijn eerste exposés in de lagere school.
 
Tot nu. Dit is het eerste schooljaar dat ze helemaal niet meer bij ons thuis langskomt. En dus ging ik vanmiddag met haar lunchen om bij te praten over deze rentrée, om samen te beseffen dat 'Grenadine' al lang verleden tijd is: de speelse methode 'Frans voor anderstalige kinderen' was een welkome hulp naast de gebarentaal en de spelletjes 'hints' in 2010!
 
En toch. Ergens lijken al die schooljaren zich te verdichten tot één lange zucht, tot één enkele ademteug waarin alles gebeurt... Het is ook goed opletten... Want in het ogenblik zelf, veranderen ze alweer: die opgroeiende kinderen die nu perfect tweetalig zijn.
 
Merci pour tout, Mme Entz!

1 opmerking:

  1. Mooi beeld, mooie tekst !
    Zouden mijn gelukwensen hun ook langs deze weg bereiken ?
    Vast wel :) !

    Groetjes ook aan jou An,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen