Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zaterdag 4 juli 2015

Kuala Lumpur


Zo heb ik Kuala Lumpur ervaren:

1. vijf nachten logeren in het mooie Sunway Resort Hotel & Spa waar de lobby zich op de dertiende(!) verdieping bevindt: bijgelovig zijn ze hier dus niet (onze hotelkamer bevond zich op de tweede verdieping, bij de Executive Office, wat echter mooier klinkt dan het was want kamer 210 ligt in een donkere hoek en ruikt vooral erg muffig)

2. met de Hop-on Hop-off City Tour voor 45 MYR (ca. 11€) de stad verkennen, maar de tropische warmte maakt dat we de meeste gebouwen gewoon vanuit de bus bekijken: lang leve de airconditioning!!

3. met de mini-bus naar de kuststad Melaka waar we het rode Stadthuys bezoeken en waar ik de Hollandse grafstenen van kooplui uit de 17de eeuw voor Becky en Jamie vertaal, én we hullen ons ook even in lange bruine gewaden voor een bezoek aan de Kampung Kling Mosque

4. palmbomen tellen naast het zwembad en vooral ook langs de snelwegen tijdens de excursies: de reisgids vertelt ons dat Kuala Lumpur leeft van 'manufacturing, palmoil and tourism'

5. een 'money tree' kopen in het Royal Selangor Visitor Centre, werelds grootste tinfabriek want 'het geld groeit hier echt aan de bomen' (flauw mopje dat de gidsen zelf maken tijdens de rondleiding)

6. helemaal niets kopen in de Handicraft Batik Factory: ik vind al die gekleurde sjaaltjes eigenlijk een beetje oubollig, sorry

7. olifanten eten geven in de National Elephant Conservation Centre in Kuala Gandah: het zweet loopt de hele tijd van mijn rug op deze mooie plek in het tropische regenwoud!

8. een paar foto's nemen in een Aborigine Village: een volledig andere manier van leven dan de onze, maar in het mooiste gebouw van het dorp hebben ze wel degelijk ook een kinderdagverblijf ondergebracht!

9. samen met Jans collega's trappen lopen aan de Batu Caves, een gat in de lucht springen op Merdeka Square en vanop de Menara KL Tower (421m) de stad vanuit de lucht bewonderen (over de glazen brug lopen tussen de Petronas Twin Towers zullen we tijdens een volgende bezoek moeten doen)

10. uit eten gaan met Siew Lay die ons de lokale specialiteiten laat proeven: de desserten zijn minder zoet dan ik gewoon ben en het 'stinkfruit' Durian koop ik gedroogd op de luchthaven zodat de geur me al niet kan afschrikken ;-)

Kuala Lumpur samenvatten in 1 zin? Het woord an sich betekent zoveel als 'modderige samenloop van rivieren' en hield voor mij reeds de verwachting in naar een stad van uitersten. Als hoofdstad van Maleisië heeft Kuala Lumpur het inderdaad ook allemaal: de koloniale en moderne architectuur, de tropische hitte en de airconditioned rooms, de rijkdom en de armoede, de chaos en het weldoordachte...

Een mooie wereldstad in het Oosten die me dus zeker weer een andere, nieuwe wereld leerde kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten