Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zondag 30 juni 2013

Britannia



Op zondag 23 juni, onze derde en laatste dag in Schotland,
bezochten we het koninklijke jacht Britannia in
de Ocean Terminal van Leith, de haven van Edinburgh.

The Queen gebruikte het jacht van 1953 tot 1997,
sindsdien is het schip niet meer in gebruik
en is het een belangrijke toeristische attractie geworden.

Zeker een aanrader om met kinderen te bezoeken
en de audiogids heeft ook een Nederlandse vertaling!

Enkele leuke weetjes:

1. voor ieder jaar dat het schip uitgevaren is, ging het eens de wereld rond
 
2. de Honeymoon Suite van Prince Charles en Lady Diana is de enige slaapkamer met een dubbel (!) bed
 
3. de Junior Rates Bathroom telt 9 douches en 21 wasbakken die door 150 (!!) mannen werden gebruikt
 
4. in de State Dining Room werd een meetlat gebruikt om het bestek zo nauwkeurig mogelijk naast de borden te leggen
 
5. de post van The Queen werd dagelijks overgevlogen, waar ter wereld het schip zich ook bevond
 
6. de romp van het schip is op uitdrukkelijk verzoek van The Queen donkerblauw geverfd en met een lijntje bladgoud afgewerkt (meestal werden scheepsrompen in die tijd gewoon zwart geschilderd)
 
7. Racing Yacht Bloodhound is op een gelijkaardige manier afgewerkt en nog steeds in gebruik

 
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten