Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

zondag 15 maart 2020

Elections municipales

Gemeenteraadsverkiezingen in Frankrijk, met 'stylos désinfectés' omwille van het Corona-virus. En juist daarom ging mijn Franse vriendin dus niet stemmen, want ze is tegen het feit dat desinfectiemiddelen - nuttig in de ziekenhuizen nu - gebruikt worden om de stembureaus te organiseren!

Dat onze overgrootouders nog hebben gevochten voor het algemeen stemrecht, maakt echter dat ik het zelf wél erg belangrijk vind om te gaan stemmen. En dus trok ik vanochtend naar de stembus in Richwiller. ('Pro forma' eigenlijk want de enige die hier opkwam was onze huidige burgemeester Vincent Hagenbach, over wie we trouwens best tevreden zijn. Yep, zo simpel kan het soms nog zijn!)
 
Uiteindelijk bracht in Richwiller 28,40% van de bevolking vandaag zijn stem uit. (We vreesden eerlijk gezegd nog een veel lagere opkomst, want in Frankrijk bestaat er enkel stemrecht - geen stemplicht - waardoor er bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2014 ook slechts een kleine 50% zijn stem uitbracht.)
 
Dat ze de verkiezingen zes maanden hadden kunnen uitstellen, 'ça n'aurait rien changé', daarin kan ik mijn Franse vriendin dan weer geen ongelijk geven. Al hoeven ze hier in Frankrijk zeker niet direct een voorbeeld te nemen aan de Belgische politiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten