Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

donderdag 19 maart 2020

@home

 
Sinds dinsdag werkt Jan van thuis uit, doet hij al zijn 'calls' in de logeerkamer (of ook wel in de tuin). Dochterlief is nu zeer blij met de nieuwe printer op haar kamer en drukt voor iedereen het huiswerk af, terwijl de jongste zoon beneden de hele livingtafel inpalmt... Ons toekomstige bureau is intussen een overdekte speelplaats geworden, wat wel handig is nu we voor langere tijd verplicht zijn met z'n allen thuis te blijven.
 
Want de regels zijn streng. Verplaatsingen mogen enkel nog als ze écht nodig zijn en je moet altijd een 'attestation de déplacement' bij je hebben. Aan het ronde punt bij onze Super U moest ik deze week bvb. mijn attest tonen om boodschappen te kunnen doen. Ook de kinderen moeten altijd een attest bij zich hebben wanneer ze even in de wijk willen gaan steppen/joggen. (Ze mogen zich niet verder dan 2 à 3 kilometer van huis verwijderen, ze mogen m.a.w. niet gaan fietsen en ook niet naar het bos.)
 
De situatie in Mulhouse is ernstig, wat maakt dat iedereen zich nu zeer goed aan de regels houdt en erg gedisciplineerd reageert. Ook in onze Super U wordt er niet meer gehamsterd en iedereen blijft echt zo veel mogelijk thuis. Het zijn warme lentedagen die vreemd en onwerkelijk voelen, met verlaten straten en stille sportpleintjes overal (en zelfs die overvliegende helikopters word je na een tijdje dus gewoon). Gelukkig hoor je uit een aantal tuinen wel nog spelende kinderen... Het zijn kleine details die een groot verschil maken (en je merkt ze des te harder in moeilijke tijden).
 
'Prenez soin de vous,' zo eindigen nu ook alle mails hier. Zelfs die van de bank en alle andere officiële instellingen.
 
Draag dus goed zorg voor jezelf. En houd de moed erin.
 
X

2 opmerkingen:

  1. "Zorg goed voor jezelf en voor de anderen"
    Daarmee eindigen bijna alle e-mails in Vlaanderen ...

    Ik kan me inbeelden dat de verlaten straten van Richwiller
    vreemd aanvoelen.
    Maak er het beste van, met het vele uitgeprinte huiswerk en de overdekte speelplaats !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We zagen net in het journaal dat de situatie in Mulhouse zeer ernstig is en moesten uiteraard meteen aan jullie denken!
    Veel plezier tijdens de confinement met thuisonderwijs en telewerk. Kan me voorstellen dat het zeker voor Kobe en Thomas moeilijk is om hun lichaamsbeweging te moeten missen.
    Stay safe!
    Grtjs Steven & co

    BeantwoordenVerwijderen