Over mij

Hallo! Ik ben An (°1973) en ik ben met man en kinderen in augustus 2010 van België naar Frankrijk verhuisd. Ik hou van zwarte chocolade, mooie foto's, een goed gesprek, lange zomeravonden,... Elke reden is ook goed om een feestje te geven! Ik ben een perfectionist en een controlefreak, maar mijn gezin houdt mijn leven chaotisch en onvoorspelbaar ;-) Ik startte deze blog om familie en vrienden op de hoogte te houden van ons leven hier in Frankrijk. Welkom om mee te lezen!

vrijdag 12 juni 2015

Martine et Paulette

Vroeger hoefde ik de straat maar schuin over te steken en ik stond in hun winkel, en zelfs nu rijd ik nog regelmatig langs ons "oude" dorp om bij de drogisterij een fotokopie te maken of een postpakket af te halen. In mijn hoofd zijn het ook altijd al "Martine et Paulette" geweest. Pas veel later na onze verhuis hoorde ik dat ze de droguerie overnamen in 2009, slechts één jaar voor we zelf in Pfastatt kwamen wonen.

Dat de middenstand het land regeert, beter dan ooit tevoren is echter een leugen. De Franse kleinhandelaars hebben het hier moeilijk om zich staande te houden naast de Kaligone, het grote kruispunt met alle winkelketens vlakbij. (Wie bezwijkt er uiteindelijk niet voor een groter en goedkoper aanbod?)

Het persoonlijke contact in al die kleine winkels blijf ik ondertussen wel erg waarderen!

En dus nam ik vandaag een kaartje mee voor Martine die vorige week haar moeder verloor. De fotokopie die ik als excuus had gebruikt om langs te gaan, was helemaal niet dringend (en ik hoefde ze uiteindelijk ook niet te betalen).

Want het aanbod van "Martine et Paulette" mag dan al kleiner en duurder zijn, hun vriendelijke gedienstigheid vind ik voor mezelf echt van onschatbare waarde. Hopelijk kan de droguerie dus nog vele jaren blijven bestaan, ik blijf er alvast regelmatig langsgaan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten